Pięć pytań na pięciolecie IBPM

Pięć pytań na pięciolecie IBPM

Rozmowa z Olafem Pospischilem, Prezesem Zarządu IBPM S.A.

Autor: Agata Wrońska

06.03.2019r.

  1. Jak to się zaczęło – czyli co się wydarzyło 5 lat temu?

Na początku była Wirtualna Polska. Zajmowałem się tam m.in. procesami wewnętrznymi. Wraz z zespołem tworzyliśmy różnego rodzaju rozwiązania wspierające i systematyzujące działanie firmy. Doszedłem do wniosku, że potrzebujemy jednego spójnego systemu, dzięki któremu będzie można automatyzować różnego rodzaju procesy biznesowe. Wybór padł na firmę Lombardi i na jej oprogramowanie o nazwie TeamWorks. Później Lombardi zostało kupione przez IBM, a oprogramowanie przemianowano na IBM BPM (obecnie nazywa się IBM BAW).

W roku 2012 nadarzyła się okazja realizacji projektu dla jednego z polskich operatorów telekomunikacyjnych, gdzie pod uwagę brane były rozwiązania IBM. Założyłem własną firmę, stworzyłem zespół i występując pod marką nowej firmy, staliśmy się częścią tego projektu. W jego skład wchodzili architekci, analitycy, specjaliści biznesowi i specjaliści od IBM BPM. Kilka miesięcy później pojawiły się kolejne możliwości realizacji projektów i 2 sierpnia 2013 r. oficjalnie powstał IBPM S.A.

W 2014 r. do naszego zespołu w roli Wiceprezesa dołączył Robert Izdebski, a w kwietniu 2015 r. Piotr Gapanowicz jako drugi Wiceprezes Zarządu. Robert wniósł do firmy swoje doświadczenie w zakresie dobrych rozwiązań architektonicznych w projektach obarczonych szczególnym ryzykiem. Piotr natomiast wniósł doświadczenie w obszarze zarządzania projektami i portfelami projektów oraz zespołem kompetencyjnym.

Nasza struktura ulega zmianom zarówno w wyniku potrzeb organizacji jak i potrzeb rynku, ale wciąż pozostajemy wiodącą firmą, która dostarcza usługi związane z różnymi platformami IBM (BPM, IIB, DataPower, API Connect, …) w Polsce, ale także globalnie.

  1. Co było pierwszym największym wyzwaniem dla IBPM?

Projekt realizowany dla operatora telekomunikacyjnego pozwolił nam nieco przetrzeć szlak. To na jego bazie utworzyliśmy naszą firmę. A dzięki szerokiej sieci kontaktów i naszemu doświadczeniu dość szybko otrzymaliśmy zlecenia na kolejne projekty. Byliśmy ekspertami w zakresie wdrażania i wykorzystania platformy IBM BPM, ale brakowało nam nieco doświadczenia w zakresie długofalowego planowania realizacji projektów. Dlatego właśnie największym wyzwaniem stał się dla nas projekt, w którym z dużym wyprzedzeniem musieliśmy określić i zaplanować koszty realizacji. Było to wdrożenie trwające kilkanaście miesięcy i jak się później okazało nie oszacowaliśmy właściwie nakładów finansowych i naszych zasobów. Była to dla nas poważna lekcja na temat zarządzania środkami finansowymi, zasobami ludzkimi i sytuacjami kryzysowymi. Wiele się nauczyliśmy, a projekt, mimo licznych perturbacji, został zrealizowany z sukcesem. Zrobiliśmy to na tyle dobrze, że do dziś stworzony produkt jest przez nas rozwijany, a klient daje nam wyrazy swojego zadowolenia, chwaląc nasz Zespół i dostarczaną wartość.

  1. 5 lat i 5 najważniejszych sukcesów – co to było?

Trudno jest wybrać zaledwie pięć takich wydarzeń. Pięć lat to mało i dużo, w tym czasie wydarzyło się w naszej firmie bardzo wiele – nowi klienci, nowe wdrożenia, nowi ludzie. Jednego dnia odnosimy sukcesy a są dni, kiedy pojawiają się porażki. Na mniejszym lub większym froncie. Niemniej, wymienię 5 najważniejszych elementów kształtujących IBPM. Są to:

    1. Na pewno pierwszy projekt dla operatora telekomunikacyjnego, od którego wszystko się zaczęło.

    2. Udział w tworzeniu systemu P1, czyli „Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych”, działającego w ramach CSIOZ (Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia).

    3. Powstanie i rozwinięcie się ambitnego i skutecznego zespołu, który wspólnie realizuje sprzedaż oraz dostarcza projekty.

    4. Stworzenie rozwiązania FSM dla firmy INEA.

    5. I najważniejsze – zespół świetnych profesjonalistów, specjalistów kompetentnych w różnych obszarach pracy naszej firmy, co pozwala rozwijać i budować markę IBPM.

  1. Co najbardziej cenisz w firmie?

Właśnie ludzi! Przez te 5 lat udało się zbudować fantastyczny zespół kompetentnych i pełnych pasji osób, które chcą się rozwijać i sięga po więcej. Dzięki nim realizujemy z sukcesem projekty i stale się rozwijamy. A ponadto tworzą oni niepowtarzalny klimat i atmosferę. Najchętniej wymieniłbym tu wszystkich – 50 osób, które tworzą IBPM. Jednak ponieważ muszę się ograniczyć, pozwolę sobie wymienić kilku liderów. Osoby, które budowały tę firmę, tworzyły jej strukturę i potrafią za sobą pociągnąć innych.

W firmach, które tak jak my, dostarczają rozwiązań wspierających efektywne zarządzanie procesami biznesowymi, kluczowe jest podejście do klienta, budowanie z nim relacji i bycie parę kroków przed innymi, mając dobrze dopasowaną ofertę do jego potrzeb. Długo szukaliśmy osoby, która podoła tej roli, aż spotkaliśmy się z Paulą Rutkowską. Paula zajmuje u nas stanowisko Business Development Managera, odpowiada za pozyskiwanie nowych klientów i opiekę nad istniejącymi. Dzięki niej ten obszar działa bardzo dobrze.

Drugi filar działalności B2B to produkty, rozwiązania, których szukają nasi klienci i które możemy im zaproponować. Aby ta działka funkcjonowała bez zarzutu, potrzeba osób, które wiedzą, jak te rozwiązania skonstruować i dopasować do potrzeb klienta. Mistrzem w tej dziedzinie, architektem i developerem jest Łukasz Cichorek, który dołączył do zespołu już w 2013 r. i pełni obecnie funkcję Solution Architecta.

Kolejną osobą, którą chcę tu wymienić, jest Michał Lisik, który zajmuje się w firmie zespołem Delivery. To on, od 2016 r., pilnuje, usprawnia Delivery, by wszystko działało jak w zegarku.

Nasz zespół rósł przez lata, teraz liczy już 50 osób na różnych stanowiskach z różnymi zadaniami. Aby taki zespół funkcjonował dobrze i każdy czuł, że ma w firmie swoje miejsce, potrzebne są też pewne struktury HR. Zadbała o nie, zbudowała je i pilnuje ich Katarzyna Marczewska, HR Manager. Dba o tych, którzy są już na pokładzie IBPM, ale także o to, by nasz zespół stale się powiększał o kolejne kompetentne i pełne pasji osoby. Oprócz zarządzania zasobami ludzkimi Kasia koordynuje także współpracę z uczelniami i realizację naszej Akademii IBPM, w ramach której kształcimy specjalistów w dziedzinie BPM oraz szyny (ESB).

„Last but not least”, to osoba, bez której my jako Zarząd, na pewno byśmy się zagubili w świecie dokumentów. Asia Ciechomska – Kasprzak, nasza szefowa Biura Zarządu. Każdy, kto wchodzi do biura w Warszawie musi ją spotkać. Asia odpowiada za to, by dokumenty i sprawy formalne były zawsze w odpowiednim miejscu, jest specjalistką od rzeczy niemożliwych i dobrym duchem naszej firmy.

Przez te 5 lat przez firmę przeszło wiele osób, ale więzi powstały na dłużej i mamy bardzo dobre relacje również z tymi, którzy są dziś już w zupełnie innych miejscach. Nasze pięciolecie było okazją do spotkania także z tymi osobami.

  1. Gdzie IBPM będzie za 5 lat?

Na firmę patrzę przez pryzmat ludzi oraz przychodów – to świadczy o jej rozwoju. Jako Zarząd wyobrażamy sobie, że za 5 lat będzie nas 200 osób i będziemy realizować projekty dziesięciokrotnie większe niż obecnie. Pewnie będziemy w innym miejscu, jeśli chodzi o biura firmy, ale nadal będziemy tworzyć dobry i przyjazny zespół ludzi.